معرفي رشته مهندسي معماري

۴ بازديد

معرفی رشته مهندسی معماری


 

رشته مهندسی معماری رشته ای با قدمت بالاست و از زمانی که انسان وجود داشته معماری نیز با آن همراه بوده است. به دلیل نیاز همیشگی انسان به سرپناه و محلی برای زندگی و همچنین رغبت انسان به زیبایی، رشته مهندسی معماری همیشه طرفداران خود را دارد. رشته مهندسی معماری رشته ای صرفا بر پایه دانش فنی نیست و برای ورود به آن، وجود ذوق هنری و قدرت خلق یک اثر نو بسیار ضروری است. برای همین انتخاب رشته مهندسی معماری باید با شناخت دقیق داوطلب از خود و سپس از رشته مهندسی معماری صورت بگیرد.

آشنایی با رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری یکی از زیرمجموعه های گروه آزمایشی ریاضی فیزیک است و یکی از زیرشاخه های گروه مهندسی قرار می گیرد. این رشته تلفیقی از هنر و فن است و شامل دروسی مثل طراحی، زیبایی شناسی، سازه های بتنی، مقاومت مصالح، و ... است که به خوبی این تلفیق را نشان می دهد.

درواقع رشته مهندسی معماری به دنبال ساخت بناهای گوناگون در مقیاس بزرگ و کوچک است و به آن هنر محصور کردن فضا می گویند. هدف از ایجاد رشته مهندسی معماری پرورش استعداد خلاقانه و انتقال دانش و مهارت های عمومی حرفه معماری  است. رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی از سال 78 در ایران به وجود آمد و پیش از آن به صورت کارشناسی ارشد پیوشته دانشجو می پذیرفت.

 

وظایف مهندس معماری

مهم ترین وظایف یک مهندس معماری عبارتند از؛

  • طراحی یک بنا و ساختمان از آغاز اجرای کار تا پایان آن
  • طراحی مراحل اجرایی کار ساخت بنا
  • طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده بنا
  • نظارت و کنترل بر درستی اجرای مراحل ساخت بنا
  • مدیریت پروژه
  • طراحی و اجرای پروژه های شهری و محوطه سازی ها
  • ارائه مشاوره درزمینه ساخت بنا

 

رشته مهندسی معماری برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه مندی به رشته مهندسی معماری و ساختمان سازی و معماری را می توان شرط اول برای انتخاب رشته مهندسی معماری دانست. دانشجویان رشته مهندسی معماری باید ذهنی خلاق با قدرت تخیل و تجسم بسیار خوب داشته باشند تا بتوانند از آن در طراحی ساختمان ها کمک بگیرند.

علاوه بر این توانایی پیاده سازی طرح ها بر روی کاغذ نیز اهمیت زیادی دارد.  همچنین تسلط بر درس هایی مثل ریاضی (به ویژه هندسه) ضروری است؛ چراکه برای یادگیری بسیاری از اصول و تکنیک های معماری، درس هایی مثل هندسه کاربردی، هندسه مناظر، و ریاضیات و آمار بسیار به کار می آید.

همچنین رشته مهندسی معماری و علم معماری جز علومی است که تحت تاثیر عوامل فرهنگی قرار می گیرد؛ به همین علت آشنایی با درس هایی مثل تاریخ معماری، مردم شناسی، اقتصاد، و غیره برای موفقیت مهندسان معماران مفید خواهد بود. یابد بدانید که مهندسی معماری تلفیقی از هنر معماری و علم مهندسی است و اگر علاوه بر اصول مهندسی، از هنر نیز سر در می آورید، می توانید در این رشته موفق شوید.

http://gg.gg/1309xr

https://bit.ly/3J1cJzE

https://did.li/yIL5q

https://mub.me/s7mg

https://t.ly/BhxWg

http://s.ecmaps.de/YRGxd

https://cutt.ly/69qxcky

https://is.gd/AHHI5K

https://shrtco.de/wWbG64

https://9qr.de/wWbG64

 

مزایا و معایب رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری یکی از رشته های گروه مهندسی است که علاوه بر بعد فنی، بعد هنری نیز دارد و جذابیت و کشش خاصی برای بسیاری از دانشجویان دارد. با وجود این امکان اشتغال دانش آموخته گان رشته مهندسی معماری بیشتر در شهرهای بزرگ است و بسیاری از آن ها برای کسب موقعیت شغلی مناسب مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ هستند. همچنین به دلیل مشابهت میان رشته مهندسی معماری با رشته مهندسی عمران بسیاری از فارغ التحصیلان این دو رشته به جای یکدیگر مشغول به کار می شوند و بسیاری از افراد شناخت دقیقی از تفاوت های میان این دو رشته ندارد.

 

بازار کار و درآمد رشته مهندسی معماری

در صورت وجود مهارت و تجربه کافی رشته مهندسی معماری از بازار کار خوبی برخوردار خواهد بود. فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری می توانند در حوزه های معماری و ساختمان سازی مشغول به کار شوند و در شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی و دفاتر فنی و مهندسی مرتبط با ساختمان سازی استخدام شوند و در سمت هایی مثل طراح فنی ساختمان ها، ناظر اجرای طرح، و سرپرست دفترهای مشاوره قرار بگیرند.

همچنین دانش آموخته گان رشته مهندسی معماری می توانند در صورت داشتن سرمایه کافی و مجوز  دفتر خود را به صورت خصوصی تاسیس کنند و یا به صورت پروژه ای با موسسات گوناگون قرارداد ببندد. یکی دیگر از حوزه های فعالیت مهندسی معماری، کار در حوزه طراحی و معماری داخلی است. همچنین بعضی از مهندسان معماری تمامی توانایی های مهندسان عمران را خواهند داشت و می توانند به جای آن ها وظایف مهندس عمران را انجام دهند. درحال حاضر رشته مهندسی معماری در شهرهای بزرگ در وضعیت بهتری نسبت به شهرهای کوچک قرار دارد.

 

برای قبولی در رشته مهندسی معماری چه درس هایی را باید بخوانم؟

رشته مهندسی معماری در زیرگروه یک گروه آزمایشی ریاضی قرار دارد و درس های ریاضی و فیزیک مهم ترین درس های تخصصی برای این رشته هستند. ضریب دروس اختصاصی کنکور ریاضی برای رشته مهندسی معماری عبارتند از؛

  • ریاضی با ضریب 4
  • فیزیک با ضریب 3
  • شیمی با ضریب 2

 

منبع: www.pjmi.ir

https://p-tweets.com/pjmiir1082

https://list.ly/list/7oya-qrh-khshy-dr-ynstgrm-z-byn-khmnth-w-lykhh?make_list_mode=true

http://ttlink.com/pjmiir1082

https://replit.com/@pjmiir1082

https://answerpail.com/index.php/user/pjmiir1082

https://letterboxd.com/pjmiir1082/

https://www.kiva.org/lender/lllrq9984

https://slides.com/pjmiir1082

https://visual.ly/users/hicew33434/portfolio

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.